Zaznacz stronę

Zgłaszając znak towarowy należy wskazać jego rodzaj. Podstawowe pytanie jakie się wówczas zradza jest: która forma daje większą ochronę? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Na początek wskazać należy jakie wyróżniamy rodzaje znaków. Należą do nich przede wszystkim:   

  • znaki słowne,
  • graficzne,
  • słowno-graficzne (połączenie np. logo + nazwa),
  • przestrzenne,
  • dźwiękowe,
  • kombinacje powyższych.

Największą popularnością cieszą się znaki słowne i słowno-graficzne. Znak słowny ukierunkowany jest na ochronę warstwy fonetycznej znaku, co znaczy, że najważniejsze znaczenie ma brzmienie, w oderwaniu od jego graficznego sposobu wyrażenia. Jeżeli więc ktoś posługuje się identycznie bądź podobnie brzmiącym oznaczeniem do już zarejestrowanego, takie działanie należy uznać za bezprawne. Z kolei ochrona znaku słowno-graficznego obejmuje konkretne słowo w kontekście związanej z nim grafiki. Podobieństwo znaków badane jest wówczas zarówno na płaszczyźnie fonetycznej jak i wizualnej.

W artykule tym przedstawiamy najważniejsze zalety i wady każdego z tych rodzajów.

 


Masz pytanie?


Zapytaj prawnika o darmową wycenę


padlockChronimy Twoją prywatność. Twój adres email i numer telefonu posłuży tylko do kontaktu w sprawie wyceny.

 

Znak towarowy słowny czy słowno-graficzny?

SŁOWNY ZNAK TOWAROWY

Zalety

  1. Nikt inny nie może używać w obrocie nazwy identycznie lub podobnie brzmiącej do zarejestrowanego znaku słownego. Ochrona znaku słownego jest bardzo szeroka, ponieważ znak nie może być używany w jakiejkolwiek formie.
  2. Jeśli uzyskałeś ochronę na znak słowny wówczas łatwiej jest zwalczać nadużycia w zakresie wykorzystywania zarejestrowanej nazwy w domenie internetowej. Takie działanie jest bowiem bezprawne.
  3. Pomimo zmian grafiki, która występuje w połączeniu ze znakiem słownym (logo), znak słowny nie wygasa.

Wady

  1. Znacznie trudniej jest zarejestrować znak słowny aniżeli słowno-graficzny, najczęściej ze względu na brak zdolności odróżniającej znaku.
  2. Zarejestrowany znak słowny nie chroni logo używanego w zestawieniu ze znakiem, co sprawia, że częste są nadużycia na tym polu.

SŁOWNO-GRAFICZNY ZNAK TOWAROWY

Zalety

  1. Podstawową zaletą jest łatwość w uzyskaniu ochrony prawnej ze względu na wiążącą się z grafiką większą dystynktywność znaku, nawet pomimo podobnie brzmiącej nazwy.
  2. Ochrona obejmuje wówczas nie tylko słowo, ale także grafikę.

Wady

  1. Ochrona jest ograniczona do konkretnej grafiki w połączeniu z konkretnym logo. Tym samym trudniej jest dochodzić ochrony swoich praw w przypadku naruszeń znaku słowno-graficznego. Wystarczy powiem zmiana grafiki by konkurent mógł legalnie posługiwać się oznaczeniem.
  2. Trudniejsze postępowanie dowodowe w zakresie używania znaku niż w przypadku znaku słownego, bowiem nie wystarczy występowanie samego słowa, ale musi ono zawsze pojawiać się w połączeniu z konkretną grafiką. Trudniej jest też wykazać naruszenie znaku słowno-graficznego.
  3. W przypadku zmiany grafiki, np. logo znak słowno-graficzny traci na ważności.

Oczywiście możliwe jest jednoczesne zastrzeżenie znaku zarówno słownego jak i słowno-graficznego, co gwarantuje najpełniejszą ochronę. Wybór zależy przede wszystkim od tego w jaki sposób znak  będzie używany. Zachęcamy do konsultacji prawniczej celem dostosowania odpowiedniego rodzaju znaku dla Twojej indywidualnej działalności.